Ronnie

Kremfløte fører meg nesten ut av ketose

21 Comments

Kan det være slik at kremfølte fører meg nesten ut av ketose?

Jeg spiser som kjent jeg et strikt lavkarbo kosthold (under 20 gram karbohydrater pr dag). Et strikt lavkarbokosthold trodde jeg i utgangspunktet skulle holde for å være i ketose (mer enn 0,5 mmol/L ketoner i blodet) og også i optimal ketose (1,5 – 3 mmol/L ketoner i blodet). Men det viser seg ikke å stemme på meg.

Når jeg startet målingene av ketoner i blodet lå jeg på 0,2 mmol/L ketoner i blodet. Jeg forstod selvfølgelig ingen ting. Jeg fjernet en rekke ingredienser som bær, vin, nøtter og selvfølgelig 70 % sjokolade.Men lite skjedde de første dagene. Søndag 29. juli valgte jeg å slutte med selv kremfløte i kaffen. Dette førte verdiene mine mye høyere. Deretter har jeg hold meg unna kremfløte og de andre ingrediensene.

4. august tok jeg en bitte liten skvett kremfløte i en eller to kopper kaffe.

5. august valgte jeg å innføre kremfløten i kaffe på ordentlig. Altså en stor del i kaffen. Kanskje så mye som en liten kartong til fire kopper kaffe. Verdien i dag på fastende mage har droppet fra 1,3 til 0,4 mmol/L ketoner i blodet. Det betyr at kroppen skrur av mye av fettforbrenningen av eget fett. Noe som ikke er optimalt for å gå ned i vekt på en effektiv måte eller å trene med energi fra eget fett over lengre tid.

Jeg drikker kaffe med kremfløte i dag også og ser hvordan verdiene er i morgen. Er de like lave som i dag kutter jeg kremfløte fra menyen og drikker kaffen sort.

Dersom dette er riktig, blir det interessant å se hvor lang tid det tar for meg å komme meg tilbake i optimal ketose igjen. Optimal ketose bør man ligge i hvis vekttap er målsettingen og eller driver med høyintensitetstrening over lengre tid. For den vanlige “lavkarbomann i gata” som går på lavkarbo for helsemessig gevinst trenge kanskje ikke tenke på å være i optimal ketose. Men kanskje en mild form for ketose?

 

 

21 Comments (+add yours?)

  1. Karl E. Arfors
    aug 07, 2012 @ 21:04:34

    Ronnie,
    Mkt intressant att grädde i lätt överskott kan minska ketosen så kraftigt. Intressant att se hur du kommer tillbaka. Sedan blir det viktigt att se vad ost gör och äggvita.

    Vi vet ju att protein ger ca 20% glukos i metabolismen, så det vore en fördel att minska äggvitan när man gör Scrambled eggs.
    Hilsen karl

    Svar

    • Ronnie W. Mathisen
      aug 08, 2012 @ 17:24:27

      Ja,jeg skal finne ut av det. Men de viktigste ingrediensene jeg skal teste først, er vin, bær, nøtter men først sykling på høy intensitet over lengre tid i optimal ketose.

      Svar

    • Ronnie W. Mathisen
      aug 08, 2012 @ 17:26:42

      Gir protein alltid 20% glukose? Eller kun når kroppen trenger glukose? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

      Svar

  2. dufva
    aug 07, 2012 @ 16:19:44

    Oerhört intressant “grundforskning” ni håller på med 🙂

    Det skulle även vara intressant att se skillnaden om du byter ut grädden mot smör i kaffet
    Blir det stor skillnad och ketonerna då håller sig “på plats” är det en ny milstolpe rest inom LCHF-kosten

    Svar

    • Ronnie W. Mathisen
      aug 08, 2012 @ 17:21:51

      Ikke sant? Men det kan være individuelt også. Mulig at jeg er mer følsom for kremfløte enn andre? Vet ikke.

      I dag drikker jeg kaffe med smør. Gleder meg til verdien i morgen.

      Svar

  3. Oskar
    aug 06, 2012 @ 16:40:52

    Drikker du da en pakke pr.dag, dvs 1/3 liter?

    Svar

    • Ronnie W. Mathisen
      aug 06, 2012 @ 16:46:42

      Ja, dersom jeg drikker fire kopper kaffe den dagen. Helt riktig, Oskar!

      Svar

    • Oskar
      aug 07, 2012 @ 22:13:50

      Sjekka på næringsinnhold.no, 1/3 liter fløte inneholder 9,7 g karbo og 7 g protiner, er det derfor du havner utenfor ketosevinduet?
      En kollega av meg fikk påvist diabetes 2 i høst, ha sa at melk fikk hans blodsukker til å stige veldig raskt. Etter tips fra meg gikk han over på LCHF, trenger ikke bruke medisiner, og som bonus gikk han ned 8 kg.

      Svar

      • Ronnie W. Mathisen
        aug 08, 2012 @ 17:29:19

        Jeg vet helt ærlig ikke. Noe er det med kremfløte. Tror ikke at det er antall karbo, mer hvilken.

        Så kult å høre om diabetikeren,hyggeleg bonus. Har snart hatt med 5 kg selv. I like. Snart er jeg under 80.

        Svar

        • Oskar
          aug 09, 2012 @ 21:29:08

          Selv om du ikke er i optimal ketose blir du lettere, du spiser forholdsvis lite. Jeg klarer meg med mindre mat med 2 måltider, spiser ikke før i 11-tiden og middag i 5-tiden. Kanskje noen nøtter på kvelden. Prøver også å komme i ketose, men måtte gi etter for jordbær og fløte idag, så da blir vel prosessen utsatt et visst antall dager.

          Svar

          • Ronnie W. Mathisen
            aug 10, 2012 @ 00:19:02

            Hei hei. Jeg er jo egentlig ikke så interessert i å gå med flere kg. Min målsetting er jo å trene i optimal ketose. Jeg får ta det som en bonus.

            Jordbær og kremfløte, hørtes godt ut…

  4. Lisbeth
    aug 06, 2012 @ 14:51:46

    Vil det være bedre med laktosefri fløte?

    Svar

    • Ronnie W. Mathisen
      aug 06, 2012 @ 16:00:10

      Vet ikke. Kan teste dette ved en annen anledning. Takk for tipset, Lisbeth!

      Svar

      • Monique
        aug 06, 2012 @ 19:26:18

        Den är jättesöt! INGET alternativ! 🙂

        Svar

    • Annami
      aug 06, 2012 @ 16:07:31

      Hej Lisbeth!
      I laktosfri grädde finns allt sockret kvar, det är bara spjälkat till en form som är lättare att ta upp från tarmen. Risken är alltså att blodsockret reagerar snabbare, och effekten på ketonerna borde alltså bli minst lika förödande – för oss som är så känsliga. Lyckliga Monique som klarar grädde 🙂 .

      Svar

      • Monique
        aug 06, 2012 @ 19:28:16

        Klarar o klarar… Har bara testat med 2 koppar kaffe/dag. Inte som ronnie som har fått i sig flera hundra ml! 😉 Men jag ska testa det jag oxå. Men än så funkar några koppar kaffe med mindre mängd grädde i!

        Svar

      • Lisbeth
        aug 06, 2012 @ 20:57:44

        Det var nyttig informasjon om laktosefri fløte. Jeg føler at jeg reagerer vektmessig veldig negativt på fløte. Tenkte jeg skulle prøve ut laktosefri fløte,men da gidder jeg ikke det.

        Svar

  5. Monique
    aug 06, 2012 @ 14:47:35

    Så synd att det är grädden! 🙁 Måste ju vara det då allt du åt igår var ju det som vi både åt dagen innan och vi hade bra ketonvärden igår morse! Men jag har klarat mig på 2 koppar kaffe med grädde, dock inga jättestora mängder. Blir intressant imorgon då!

    Svar

    • Ronnie W. Mathisen
      aug 06, 2012 @ 16:01:30

      Ja, det var dumt. Kaffen blir ikke det samme uten kremfløte. Jeg velger å drikke kaffe med kremfløte på samme måte som igår. Får se hvordan verdien blir i morgen.

      Svar

      • Annami
        aug 06, 2012 @ 16:11:13

        Har du prövat osaltat smör istället för grädde? Vispar man det litet blir smaken hyfsat lik grädde. Det har blivit min ersättning i både te och kaffe, och jag tycker det är ganska gott faktiskt.

        Svar

        • Ronnie W. Mathisen
          aug 06, 2012 @ 22:51:26

          Godt tips. Det skal jeg forsøke. Men først vil jeg opp i optimal ketose. Takk takk

          Svar

Leave a Reply